Pažintys Forum

Darnipora pazintys
ForumApie viskąSielos reikalai → Narcisizmas – gyvenimo pilnatvė?

Narcisizmas – gyvenimo pilnatvė?

Narcizas

N

3 įrašai

2011/07/16 17:09:01 17:09:01

Ką reiškia dvasinis gyvenimas – bėgimą nuo tikrovės ar prisitaikymą prie jos, savimeilę ar savęs neigimą?



Wim Rietkerk



Mūsų lūkesčiams, o ir mūsų baimės jausmams turi įtakos atitinkamos nūdienos tendencijos, kurios sąmoningai ar nesąmoningai liečia tiek krikščionis, tiek nekrikščionis – kaip tas legendinis Londono rūkas, kuris nestabteli net prie uždarų durų ir viską persmelkia. Niekas iš mūsų negali gyventi visiškai „sterilaus“ gyvenimo, o jei tai ir pavyktų, nebebūtų įmanomas ryšys su aplinkiniu pasauliu. Pasaulis, kuriame mes, kaip piliečiai, gyvename ir veikiame, visgi nėra „sveikas“, o tik, apskritai imant, „puolusio“ pasaulio atvaizdas, todėl reikėtų kruopščiai atskirti „žmogiškąjį“ nuo „puolusiojo“. Krikščionių noras gyventi visuomenėje ir prisidėti prie jos gerovės reiškia vidinę atsakomybę bei dalyvavimą, taip pat kritinės distancijos visuomenės atžvilgiu išlaikymą. Kaip žmonės, susiję su savo kultūra, bet nuo jos nepriklausomi, jie yra pašaukti „į pasaulį, bet nėra iš pasaulio“ (plg. Jn 17,11–18).
Narcisizmo kultūros apraiškos
Mūsų kultūra priversta nuolat keistis ir kiekvieną dešimtmetį atsinaujinti. Šiandienos kultūrai yra būdingas narcisizmas. Pirmykštės šios sąvokos reikšmės reikėtų ieškoti graikų mitologijoje. Dramos „Narcizas ir Ofelija“ dėmesio centre yra jaunas, patrauklus, dievų ir žmonių numylėtas vyras, kurį dievai norėjo apvesdinti su Echone – Dzeuso žmonos Heros dukra. Vienintelis mergaitės trūkumas buvo tas, kad ji nepajėgė normaliai kalbėti, o tegalėjo pakartoti paskutinius jai pasakyto sakinio žodžius. Jai neliko nieko kito, kaip tik būti gražia mergaite nimfa. Vieną dieną Narcizas susitiko Echonę miške ir, kadangi ji jam patiko, pradėjo kalbėtis su ja, betgi ji tegalėjo atkartoti jo sakinių paskutinius žodžius. Taigi nors jie ir įsimylėjo vienas kitą, jų ryšys nutrūko. Narcizas nepasirinko jos, ir tai savo ruožtu sukėlė jos globėjų dievų pyktį, nes šie pasijuto įžeisti. Supykę jie nubaudė Narcizą savimeile. Jie padarė taip, kad šis norėtų nenumaldomai grožėtis savimi. Visą dieną vaikinas pragulėdavo prie vandens, kad galėtų spoksoti į savo veidą. Vieną dieną jis apkabino savo atspindį ir nuskendo. Tačiau tai vėl sujaudino dievus, ir jie pajuto jam gailestį. Todėl jo atminimui mirties vietoje leido augti gėlei ir pavadino ją narcizu.
Antrąjį narcisizmo sąvokos kilmės aiškinimą randame S. Freudo psichologijoje. Jis vartoja ją charakterizuodamas ankstyvąją kūdikio psichikos raidos stadiją. S. Freudo nuomone, tuo metu vaikas dar neturi ryšio su išoriniu pasauliu. Tas pasaulis jį taip stipriai slegia, kad, pasitelkęs svajones ir „nykščio čiulpimą“, ieško prieglobsčio savo viduje. Bet kai subrendęs žmogus dėl sunkių gyvenimo aplinkybių patenka į tokią būseną, psichologai kalba apie narcisizmą, kurį apibūdina kaip sunkią psichinę ligą, kuri pacientą visiškai izoliuoja nuo aplinkinio pasaulio, ir jis teišgali liguistai rūpintis savimi bei savo gerove. Čia kalbama ne apie normalų „egoizmą“, bet liguistai perdėtą nepasotinamą savimeilę, lydimą rimtos komunikacinės nekompetencijos, peraugančios į neapykantą sau. Labai dažnai tokie pacientai sako: „Giliai viduje jaučiu tuštumą“.
Mokslininkas Christopheris Laschas narcisizmu vadina tikrų, gilių tarpasmeninių santykių stoką, silpnėjantį dabarties istorinio momento suvokimą bei priklausomybę nuo savivaizdžio bei išorinių efektų. Visus tuos klausimus vėliau išsamiau panagrinėsiu. Daug žmonių šiandien skundžiasi, kad jų santykiai su žmonėmis, kuriuos jie sutinka studijuodami, dirbdami ir apskritai gyvenime, yra netekę gilumo ir tikrumo. Nors paprastai jie pažįsta labai daug žmonių, bet tokie paviršutiniški kontaktai jų nepatenkina. „Man viskas atrodo kaip didžiulis sambrūzdis, – pasakė vienas, – jame kiekvienas turi savo ratelį, kuris kartais sukasi be kliūčių. Bet kur pagaliau yra viso to prasmė ir tikslas?“
Kaip mums trūksta nūdienos istorinio momento suvokimo, matome iš mūsų noro pamiršti ne tik 5-o bei 7-o dešimtmečių problemas (jų karus bei krizes), bet ir visą praeitį, nors jos baisumai dažnai nulėmė ir sugriovė artimų žmonių, tėvų bei senelių gyvenimą. Praeitis turėtų būti kaip atrama, iš kurios reikėtų semtis naujos energijos, bet modernus žmogus neteko jos suvokimo. Jis ramiai darbuojasi, kad patenkintų savo poreikius dabar ir šiuo momentu. Ch. Laschas sako: „...Modernus žmogus yra būtybė be ateities ir be praeities. Kiekvieną akimirką jis atgimsta iš naujo.“
Trečioji šiuolaikinio žmogaus savybė yra palinkimas į savivaizdį ir į išorinius efektus bei priklausomybė nuo jų. Mūsų visuomenėje pripažinimo kriterijus yra ne sugebėjimai ar charakteris, bet išorinis asmens poveikis kitiems. Šiandien net politikai yra renkami ne tiek dėl jų sugebėjimų, kiek dėl mokėjimo save reprezentuoti. Puikūs pramonės ir prekybos vadybininkai rado būdų, kaip save ir savo sugebėjimus brangiai parduoti; mūsų ekonomikos pasaulį sunku įsivaizduoti be reklamos, ir net švietimo sistema dabar yra apimta statuso mąstymo, ir titulų įsigijimas tampa svarbesniu už asmenybės tobulinimą bei erudiciją, todėl visą mūsų visuomenę traukia išoriniai veiksniai, savivaizdis bei parodomieji efektai, ir ji tapo nuo jų priklausoma.



Naujas žmogus: abejingas, pasyvus, nuobodžiaujantis gyvenimo stebėtojas
Tai matyti vien iš to, kad, pavyzdžiui, mes patys nemėgstame sportuoti, bet susidomėję stebime sporto varžybas. Patys nepatirdami džiaugsmo ir kančių, atgailos ir sielvarto, žiūrime per televiziją „Laukinę rožę“ ir šiuos išgyvenimus įgyjame tarpininkaujant informacijos priemonėms. Galėčiau pateikti dar kitų pavyzdžių, turinčių vieną bendrą dalyką: tiesioginio ryšio su tikrove nebuvimą. Kitais žodžiais tariant: mes tapome žiūrovais.
Tokią padėtį buvo bandyta paaiškinti psichologiškai bei sociologiškai, ir Christopheris Laschas vienoje savo knygoje („9-o dešimtmečio kultūra“) mėgina sujungti abi interpretacijas. Iš vienos pusės autorius vartoja S. Freudo sukurtą narcisizmo sąvoką bei teorijas – be to, reikia atkreipti dėmesį į tai, kad šios nepaprastos psichinės ligos priežastis yra suvokiama kaip nesirūpinimas, išsiblaškymas arba blogas motinos elgesys vaiko atžvilgiu. Lygiagrečiai Ch. Laschas naudojasi C. Marxo hipoteze, pagal kurią žmogus yra socialinė būtybė, formuojama arba žlugdoma visuomenės, t.y. didžiosios savo motinos. Autorius mano galįs narcisizmo šaknis rasti visuomenėje, žadančioje aukso kalnus, bet netesinčioje savo pažadų. Jo knygos paantraštė skamba: „Amerikietiškas gyvenimas praeinančių lūkesčių epochoje“. Čia Ch. Laschas pateikia labai gerus šeimyninio gyvenimo bei mūsų visuomenės valdymo aparato suirimo pavyzdžius ir visų pirma pamini tą faktą, kad žmonės labai ilgai tikėjo ūkio augimo bei socialinių garantijų utopija, turėjusia dovanoti kiekvienam laimę. Šių idealų žlugimas sukėlė sąmyšį, nusivylimą, neapykantą ir pagaliau apatiją.
Žvelgdami iš biblinio taško, galime sutikti su daugeliu Christopherio Lascho pastebėjimų, bet pagalbos jie mums nesuteikia. Skaitant Ch. Laschą kyla klausimas: kokios priežastys apskritai sąlygoja tokį procesą? Kodėl moderni valstybė negali patenkinti žmogaus laimės poreikio? Kodėl dinamišką visuomenę apėmė apatija?
Nei psichologija, nei sociologija negali padėti rasti atsakymo į šiuos gilesnius klausimus, ir, norint juos išsiaiškinti, reikia kreiptis į Dievo apreiškimą. Biblinėje išganymo istorijoje randame nuopuolio istoriją, kurią pritaikius mūsų visuomenei, atidengiami svarbūs užkulisiai. Čia kalbama apie pirmąjį Izraelio karalių Saulių. Jo gyvenimo istorija įtikinamai atspindi šiuolaikinio žmogaus problematiką.
Iš pradžių Saulius pažadino tarp izraelitų mesianizmo viltį. Jis buvo gražus, patrauklus vyras: „už kurį gražesnio Izraelyje nebuvo galima rasti“ (1 Sam 9,2). Bet pabaigoje, maištaudamas ir nepaklusdamas Dievo valiai, dėl savo kaltės nutolęs nuo Dievo, jis pakliūva į šiuolaikinio žmogaus poziciją – narcisizmą. Tai ypač ryškiai matyti iš jo santykių su Dovydu. Kai Saulius patirdavo depresijas, o Dovydas dar buvo nekaltas, lyra grojantis jaunuolis, tarp judviejų nebuvo jokių nesutarimų. Bet nuo tos dienos, kai karalius išgirdo žmones sakant gatvėje: „Saulius nugalėjo tūkstančius, o Dovydas dešimtis tūkstančių“ (1 Sam 18,7), jis ėmė neapkęsti Dovydo. Dabar jis tobulino tik savo paties įvaizdį, vis labiau didėjant nusiminimui. Išorinis blizgesys koja kojon žengė su vidine tuštuma, kol pagaliau Saulius, kaip ir Narcizas, baigė gyvenimą savižudybe. Sauliaus istorija paaiškina vakarietiškos kultūros istoriją, kadangi labai daug XVIII, XIX ir XX amžiaus kūrinių liudija apie didžiausius žmonių lūkesčius dėl ateities. Kartais tiesiogiai vartojama mesianistinė terminologija: mes esame pašaukti būti naujuoju Izraeliu, o mokslas bei technika suteiks mums galimybę sukurti naują pasaulį. Ar tai tapo tiesa? Ne, deja, ne, ir Ch. Laschas teisus tai pastebėdamas. O atsakymą, kurio jis mums visgi neduoda, rasime patys, kreipdamiesi į Šv. Raštą ir norėdami sužinoti, kur Saulius padarė lemiamą klaidą. Iš pradžių jis kovojo teisingą kovą – Pirmoje Samuelio knygoje, sk. 11 jis išlaisvino Jabešo gyventojus, bet šios sėkmės nepriskyrė vien tik sau: „nes šiandien Viešpats suteikė palaimą Izraeliui“ (1 Sam 11,13) – taip skamba jo baigiamasis žodis. Bet matome, kaip ilgainiui keičiasi Saulius ir ryškiausiai tai matyti pasakojime apie kovą su amalekiečiais, aprašytą 15?tame skyriuje. Izraelio karaliui anksčiau pavykdavo nugalėti priešus dėl to, kad Dievas suteikdavo jėgų pergalei pasiekti, o dabar jis ima šlovinti save: eina į Karmelį ir pastato sau paminklą (1 Sam 15,12). Po to pranašas Samuelis su žinia Dievo siunčiamas pas Saulių: „Viešpats šiandien atplėšė tavo karalystę nuo tavęs ir atidavė ją tavo artimui, kuris yra geresnis už tave“ (eil. 28). Nuo tos dienos Saulius pasidaro egocentriškas, kartais nuobodus, irzlus. Giliai viduje jis abejoja, kartais būna sentimentalus, bet jam daugiau nebepavyksta užmegzti ir išlaikyti sveikų žmogiškų santykių net su savo sūnumi Jonatanu. Tuo pat metu jis negali išsivaduoti iš savimeilės ir neapykantos sau. Jo istorija rodo, kad čia priartėja lemiamas posūkis. Sauliaus gyvenimas bei požiūris pasikeičia būtent tuomet, kai jis ima laikyti save pasaulio centru, t.y. pasistato sau paminklą vietoj to, kad vėl pasakytų: „Šiandien Dievas dovanojo išlaisvinimą.“
Šio amžiaus pradžioje Vakarų kultūra subtiliu būdu pradėjo vystytis kaip tik ta kryptimi. Vadovaujantys politikai bei mąstytojai ėmė sakyti: „Žmogus yra autonomiškas. Mes galime išspręsti problemas savo protu“. Iš pradžių impulsai ėjo iš deistų stovyklos, – esą žmogus turi taip gyventi, tarsi Dievas neegzistuotų (si deus non daretur). Greitai tokiomis mintimis buvo užkrėsta visa visuomenė bei kultūra.
Po kelerių metų įžymus filosofas Ludwigas Feuerbachas panoro tokio antkapinio įrašo: Homo homini deus (žmogus yra vienintelis žmonių Dievas). Nuo tos dienos kultūrą persmelkė ateizmas.
Grįžkime prie Sauliaus ir panagrinėkime dar keletą svarbių momentų. Be abejonės, Saulių ištiko tragiška lemtis, bet pranašas Samuelis ilgiau čia nesustoja, greičiausiai laikydamas dėl to kaltu jį patį. Jis tik pasako Sauliui: „Paklusnumas yra geriau negu auka“.
Graikų mitologijoje susiduriame su literatūrine tragedija, kurią pasigauna S. Freudas, norėdamas šiuolaikinį žmogų pavadinti Narcizu. Narcizas bet kuriuo atveju lieka tragiška figūra, kadangi jis kaip bevalė auka už savo nedidelį prasižengimą nubaudžiamas sunkia bausme. Biblijoje yra kitaip. Saulius yra realus personažas. Be to, Samuelis laiko Saulių visiškai atsakingu už savo poelgius ir ragina atgailauti, kadangi jis žino, kad Izraelio Dievas yra maloningas Dievas, visuomet pasiruošęs savo tautai suteikti naują galimybę sugrįžti ir pradėti iš naujo.
Verta pastebėti, kad Saulius tik tada išsilaisvina iš savo depresinės nuotaikos, kai klausosi Dovydo – tikrojo karaliaus – muzikos. Dovydui grojant, „Sauliui palengvėdavo“ (1 Sam 16,23). Argi tai nestebina ir nepaguodžia mūsų, kad Dovydo psalmės turėjo tokį nuostabų poveikį psichinę įtampą jaučiančiam žmogui? Sauliaus ir Samuelio susitikimas (1 Sam 15) pagaliau baigiasi konstatavimu: „Nuo to laiko Samuelis nebematė Sauliaus iki pat jo mirties“ (eil. 35). Iki pat paskutinės Sauliaus gyvenimo dienos, atnešusios Samueliui tiek daug skausmo, nebuvo nei šalto nuosprendžio, nei širdingo atsisveikinimo. Iš to suprantame, kokią gilią užuojautą jautė Samuelis vyrui, kurį jis taip mylėjo. Šis pavyzdys moko mus, kaip reikėtų elgtis su artimaisiais, kurie apimti narcisizmo. Gailestingumas, atsakomybė bei Dovydo muzika yra tie trys svarbiausi raktai. Pasižiūrėkime, kokius atsakymus mes duotume šiandien į egzistencinius žmonių, tapusių narcisizmo aukomis, klausimus.



Ar kiekviena savimeilės rūšis yra bloga?
Kaip priimti visą fenomeną? Kaip patirti tarpasmeninių santykių gelmę bei realybę? Ar būtina nešioti kaukę? Ar žmonės, ypač krikščionys, turi slėpti savo silpnybes? Pagal kokius mastelius turime gyventi?
Šiuolaikiniams sauliams atsakymu į šiuos teisėtus klausimus galėtų būti Dovydo muzika.



Išsilaisvinimas iš narcisizmo
Ne krikščionys, ne jų gyvenimas bei jų tarpasmeniniai santykiai yra mastelis ir pagalba žmonėms, siekiantiems atsikratyti narcisizmo, liūdesio bei neapykantos sau. Priešingai, tikras krikščionis turi padėti savo bendraamžiui klausytis „Dovydo Sūnaus“ – Jėzaus Kristaus, kuris tik savo gyvenimu bei veikla gali išlaisvinti ir suteikti palengvėjimą.
Aš norėčiau, kad tai būtų suprasta ne kaip įvadinė pastaba, o kaip principas, nes tikroji narcisizmo problema gali būti įveikta tik taip: tikrojo išsilaisvinimo sąlyga yra sąmoningas saviraiškos (t.y. savojo „aš“ sudievinimo) atsisakymas ir sąmoningas atsigręžimas į Dievą, Jėzaus Kristaus Tėvą, kuris vėl turi tapti mano gyvenimo centru ir kuriam aš norėčiau paklusniai tarnauti. Pagalbą garantuoja egocentrizmo subyrėjimas ir sąmoningai ištartas „taip“ gyvenimui, orientuotam į Kristų, t.y. radikalus orientacijos pasikeitimas. Apmąstykime dar kartą, kaip Saulius patyrė nesėkmę: akivaizdu, kad jis ėmė dievinti tik save, ir po pirmų nežymių žingsnių nuo Dievo, pabaigoje visiškai nuo jo nutolo. Tuo tarpu Dovydas buvo Dievo vyras ne dėl savo religingumo, nuostabumo ir dievobaimingumo, o todėl, kad, nepaisant atsisakymų paklusti ir nusikaltimų Dievui, jo gyvenimo centras visad buvo Viešpats, kuriam jis atvirai išpažindavo visas savo nuodėmes. Tad ir šiandien tikras vidinis išsilaisvinimas ir prasmingas gyvenimas yra galimas tik tuomet, kai mes su giliu įsitikinimu savo gyvenimo pagrindu laikysime Jėzaus asmenį bei jo veiklą ir patikėsime kryžiui savo nusiminimą, kaltes bei mirtį. Remdamasis tokia tiesa, Jėzus klausė amžininkų, o šiandien klausia ir mūsų: „Kaipgi jūs galite įtikėti, jeigu vienas iš kito priimate garbę, o tos garbės, kuri iš vieno Dievo ateina, jūs neieškote?“ (Jn 5,44).
Kai jo mokinys Petras pirmas paliudijo Kristų esant Mesijumi, šis jam atsakė: „Palaimintas tu, Simonai, Jonos sūnau, nes ne kūnas ir kraujas tai tau apreiškė, bet mano Tėvas, kuris yra danguje“ (Mt 16,17). Tokiu nurodančiu į Dievą atsakymu Jėzus, Dievo Sūnus, pateikia modelį mūsų elgesiui. Jis nesako: „Tai yra mano sėkmė, mano darbo rezultatas“. Ne, garbę jis atiduoda savo Tėvui danguje, kuris jam tą dovaną suteikė ir kuris jį, kaip žmogų ir kaip Išganytoją, pasiuntė į šią žemę. Biblija patvirtina, kad savimeilė yra mūsų amžiaus ir mūsų kartos bruožas, pasireiškiąs paskutiniaisiais laikais, dar prieš Jėzaus sugrįžimą. Todėl reikėtų apmąstyti apaštalo Pauliaus žodžius: „Žinok, kad paskutinėmis dienomis užeis sunkūs laikai, nes...“ Ir tuomet jis nupiešia žmogaus paveikslą pasaulio pabaigos metu, ir jo pirmasis bruožas yra egoistiškumas, graikiškai autofilioi, kadangi jis tiesiogine prasme pamils pats save (2 Tim 3,1–5; plg. 2 Pt 2,14). Išsivadavimas iš šios griaunančios nevykusios būsenos gali įvykti tik valios pastangomis: atsikratykime savimeilės ir siekime Jėzaus meilės, Tėvo meilės, nekaltinkime savęs kaip asmenybės, bet savo kaltes bei egoizmą atiduokime Jėzui Kristui, kuris nori blogį panaikinti, atsikratykime savo poreikio tenkinti niekad nenumalšinamas aistras ir gyvenkime paklusnų bei sąmoningą gyvenimą iš Dievo suteiktos malonės ir pagal jo valią. Dievo, kuris savo Dvasia norėtų mane pakeisti ir padaryti šiam gyvenimui tinkamą.
Žinoma, kyla klausimai: „Ar krikščionio gyvenime nebėra vietos savimeilei bei asmeniniams interesams ar norams? Ar su narcisizmu reikia kovoti altruizmu?“ Čia labai svarbu pasiekti sveiką savimonę, kuri atitiktų Bibliją, o ne perimti tam tikrus asmeninius arba kultūrinius kai kurių krikščioniškų grupių įsivaizdavimus; nes, deja, daug krikščionių grojo per savo gyvenimą tik „vienos rūšies muziką“, kuri nebuvo nei graži, nei patraukli. Turiu galvoje atgrasų puritonišką kūno neigimą ir pasiaukojimo pabrėžimą. Tokia klaidinga elgsena dažnai grindžiama Jėzaus žodžiais: „Kas nori sekti paskui mane, tas turi išsižadėti savęs“. Visi žinome, kad tos klaidos tiesiogiai atvedė į asmenybės nuskurdimą bei ribotumą. Tenka sutikti krikščionių, asketiškai užgniaužiančių savo jausmus ir neleidžiančių pasireikšti kūniškajam džiaugsmui, kadangi tai jie priskiria nuodėmių sferai.
Toks nusistatymas atima džiaugimąsi Dievo duotais sugebėjimais, džiaugimąsi savo kūnu bei savo jausmais ir gali turėti rimtų pasekmių žmogui bei jo aplinkai.
Bet tai ne biblinė, o platoniška pozicija. Jei Kristus ir ragino atsižadėti savęs, tai nereiškia, kad mes turime save neigti. Jis manė kaip tik priešingai: patys turėdami dieviškuosius turtus, esame labai vertingi, todėl mums reikia daryti kuo mažiau klaidų, kad visas tas gerąsias savybes priimtume kaip Viešpaties dovaną ir talentą, o ne savęs išaukštinimą. Trumpai apibendrinkime: mes turime visas mūsų gyvenimo sritis, mūsų kūną, jausmus bei protą suvokti kaip Dievo dovaną. Biblijos žodžiais tariant: „Džiaukis, jaunuoli, savo jaunyste ir būk linksmas per visą savo jaunystę. Daryk tai, ko tavo širdis trokšta ir kas tavo akims patinka, bet žinok, kad už viską turėsi Dievui atsakyti“ (Išm 11,9–10). Santykiuose tarp Dievo ir žmogaus yra labai daug erdvės gyvenimo džiaugsmui bei asmenybės augimui. Kur yra ribos? Kur turi baigtis krikščionio „egoizmas“? Iš tiesų krikščionis užsispyręs netvirtina, kad viskas, kas vyksta su jo kūnu bei jausmais, yra švaru ir gražu, nes juk esame puolusios žmonijos dalis – be to, nuodėmė suteikia mūsų esybei daug purvo ir kaltės. Kaip turėtume reaguoti į šias akivaizdžias silpnąsias vietas? Fizinėje, psichinėje bei moralinėje srityje dominuoja kitos problemos ir kitaip keliami klausimai, todėl norėčiau apie kiekvieną sritį pakalbėti atskirai. Fizinėje sferoje visų pirma turime rūpintis tuo, kas mūsų manymu, yra ypatingai silpna, pavyzdžiui, nepakankama fizine jėga, silpna nervų sistema, paveldimu nervingumu, ypatingu temperamentu. Reikia mokytis suprasti, kad gyvename puolusiame pasaulyje, o ne rojuje. Erdvės augti turėsime, jeigu susitaikysime su savo silpnybėmis ir ribotumu, kaip Kristus jau priėmė mus save nukryžiuodamas ir sukurdamas naują pasaulį. Mokydamiesi gyventi su savo trūkumais, daug žmonių pastebėdavo, kad jų silpnybės dažnai virsdavo jų privalumais.



Dvasinė kova
Psichinius trūkumus norėčiau įvardinti žodžiu „kova“, kadangi mes nuolat susiduriame su savo asmeninėmis psichologinėmis silpnybėmis. Galvoju apie pastangas, kurias apaštalas Paulius aprašo Laiške romiečiams sk. 7. Taip neturėtų būti, bet tikrovė yra tokia, kad visą gyvenimą privalome kovoti su savo neigiamais bruožais bei nuodėmingais polinkiais, kurie pasireiškia pavydu, opumu, nepilnavertiškumo kompleksu ir t.t. „Aš nedarau gėrio, kurio trokštu, o darau blogį, kurio nenoriu“ (Rom 7,19). Bet puikiai kovosime tik tada, kai būsime „Kristuje“, t.y. sąmoningai pasinaudosime jo galia bei nuodėmių atleidimu ir nuolat melsimės jam: „Ačiū tau, Viešpatie, kad tu mane jau išteisinai, pagydei ir kad padarei mane tavyje tobulą. Padėk man savo gyvenimu toliau perduoti tavo muziką...“ Moralės srityje Viešpats apriboja savimeilę įsakymu. Jis nesako: „nemylėk savęs“, bet sako: „mylėk savo artimą kaip save patį“. Taip paaiškėja, kad turime ne kovoti dėl savimeilės, bet ją praktikuoti.
Pirma konstatuokime objektyvų faktą, kad save mylime, o tada sąmoningai pamilkime artimą kaip save patį. Taip nustatysime, kad savimeilė yra laisva nuo narcisizmo, kitaip ji varžytų mūsų santykius su artimaisiais. Norėčiau užbaigti straipsnį citata iš B. Pascalio „Minčių“: „Mes nepasitenkiname gyvenimu, kurį gyvename sau ir kuris atitinka mūsų egzistenciją: norime kitų akivaizdoje gyventi iliuzinį gyvenimą ir todėl stengiamės kurti iliuziją“.
Čia narcisizmas vėl pasireiškia pastangomis gyventi iliuzinį gyvenimą prieš kitus. B. Pascalis išskiria abi gyvenimo formas ir toliau dėsto savo mintis: „Nepaliaujamai stengiamės pagražinti bei išlaikyti mūsų chimerinę būtį, nesirūpindami tikrąja. Ir jei mes esame ramaus būdo arba dosnūs ir ištikimi, tai pasistengiame, kad tai taptų žinoma, kad šios dorybės būtų priskirtos mūsų šešėliniam gyvenimui (kurį norime gyventi kitų akyse), ir mes esame net pasiruošę nuo jų patys atsiskirti, kad tik suteiktume jas chimerinei būčiai. Lengva širdimi tampame bailiais, kad tik įgautume didvyrio reputaciją. Svarbus mūsų egzistencijos menkumo ženklas yra tas, kad esame nepatenkinti geromis savybėmis, jeigu jų nepastebi kiti ir dažnai išmainome tikrąją būtį į iliuzinę“.
Aš tikiuosi, kad ši citata dar kartą pabrėš, kad savimeilę bei savivaizdį turime pritvirtinti ir pastatyti ant uolos, kuri vadinasi Kristus. Nes tik per Jėzų Kristų, mūsų gyvenimo Viešpatį, yra įmanoma užmegzti tikrus ryšius su mus supančiais žmonėmis. Tik per jį pavyks rasti ryšį su pačiu savimi ir išsiugdyti ne atstumiantį bei naikinantį, o patrauklų savigarbos jausmą. Būdamas Išganytoju, jis priima mane tokį, koks aš esu, ir mano tikrąją egzistenciją, kokia ji yra, ir man nebereikia ieškoti išsigelbėjimo, bėgant į šešėlinį ar iliuzinį gyvenimą. Jis taip pat parodo, kaip mes galime užmegzti ir formuoti tikrus ir tvirtus tarpasmeninius santykius. Tai pareikalaus iš mūsų, kad meilės sumetimais pažvelgtume po kaukėmis, už fasadų, juos kartais pašalindami (Jn 4; Lk 19,1–10). Be to, mes, krikščionys, turime mokėti atskirti perlus nuo purvo. Jėzui žmonės yra vertingi, jie yra kaip perlai nuodėmės purve. Mes turime mylėti perlus, o purvo nekęsti. Ir pagaliau aš tik tada artimiau pažinsiu žmones, kai būsiu pasiruošęs su jais susitapatinti, t.y. suprasti jų situaciją iš jų pozicijos – taip kaip Jėzus, Dievo Sūnus, susitapatino su mumis nusileisdamas į žemę. Suvokdami savo reikšmingumą Dievui, sustiprinsime savo asmenybę ir charakterį, pasitikėjimą savimi. Jei savo kasdienybėje, pasaulio realybėje vadovausimės šitomis nuostatomis, sėkmingo gyvenimo niekas mums nepažadės, užtat stovėsime ant žemės ir žinosime, kad mūsų egzistavimui reikalinga pagalba. Tik šis realus ir naujas požiūris į mus pačius ir į kitus padės nugalėti narcisizmo valdžią ir sudaužyti jo grandines.



Wim Rietkerk, teologas, daugelį metų vadovauja tarptautinės „L’Abri“ bendrijos Olandijos skyriui



Vertė Nijolė Feldmanaitė
[url:2sgg85vj]http://www.prizme.lt/index.php?option=com_content&task=view&id=365&Itemid=97[/url:2sgg85vj]


Narcizas

N

3 įrašai

2011/07/16 17:23:06 17:23:06

" Praradęs tapatybę ir virtęs viešai demonstruojamos sėkmės ir žavaus šaunuolio kauke toks asmuo kenčia nuo menkos savigarbos, kuri lyg svarstyklės svyruoja priklausomai nuo aplinkinių rodomo dėmesio. Apsuptas dėmesio toks asmuo tampa ambicingas, didingas, valdingas ir entuziastingas. Tačiau likęs vienas, be išorinio palaikymo, jis virsta nepasitikinčiu, viskuo abejojančiu, nesaugiu, mamos ir tėčio glėbio išsiilgusiu vaiku.



Narcistinėms asmenybėms labai nesiseka kurti tarpasmeninių santykių. Jos nepajėgia užmegzti gilaus žmogiško ryšio. Kažkada vaikystėje išmokę atsisakyti savo tikrųjų jausmų jie prarado galimybę patirti meilę, draugystę. Juk kaukė negali mylėti, ji šalta ir viskam abejinga.



„Jei tu užsidėjęs kaukę, tu susilieti su kauke. Jei aš norėsiu paliesti tavo akis, paliesiu tiktai kaukę“, - rašė žymus amerikiečių psichoterapeutas Frederickas S. Perlsas.



Žmonių esmė – emocijos, jausmai, mintys, dvasingumas. Atsisakydami tikrojo „aš“, prarandame gebėjimą būti atsakingi už savo gyvenimą. Pasak F.S.Perlso, atsakomybė yra ne kas kita kaip pojūtis „Aš esu Aš“.



Narcistinė asmenybė – mados ir paklausos rinkos formuojama kaukė – nepajėgi būti atsakinga. Gyvenimas šalia tokių kaukėtų žmonių visada nepatikimas ir nesaugus, tarsi savo vidinį nesaugumą jie projektuotų į išorę.



„Žmogus, kuriam pasaulis terūpi tiek, kiek tas pasaulis žavisi jo asmeniu, vargu ar pasieks tikslą. O jei ir pasieks, nebus visiškai laimingas, nes žmogiškas instinktas iš tikrųjų nėra sutelktas vien į save,“ - perspėjo filosofas ir matematikas Nobelio premijos laureatas Bertrandas Russellas.



[url:1o8hk5vw]http://www.vmsi.lt/n/4/44/Narcizu-Amzius[/url:1o8hk5vw]


Narcizas

N

3 įrašai

2011/07/16 17:41:23 17:41:23

Narcisizmas psichoanalizėje



Z. Froidui į psichoanalizę įvedus "narcisizmo" sąvoką, ja perteikiant libidinį savęs įsivaizdavimą. Vėliau jos reikšmė išplėsta, nes psichinės energijos dydis ir pasiskirstymas pasirodė esąs pernelyg supaprastintas. Froidas narcisizmo teorijos neįtraukė nei į savo teoriją, nei struktūrinį modelį, todėl terminas imtas vartoti įvairiomis prasmėmis. Dabar juo psichoanalizėje žymimi 4 reiškiniai:



žymint įvairius savęs vertinimus;
žymint libidinę vystymosi stadiją;
apibūdinant specifinius santykius;
nurodant seksualinį nukrypimą.
Moralinių vertybių atžvilgiu narcisizmą reikia kiek galima riboti, tačiau biologinio išgyvenimo požiūriu - tai normalus reiškinys. Egoizmo energija būtina rūpinantis savo paties gyvenimu.

1914 m. Z. Froidas iškėlė energinę narcisizmo koncepciją, nagrinėdamas ryšį tarp objektyvaus libido ir narcizinio, kaip papildymo. Jis naudojo protoplazminio organizmo modelį, siekdamas parodyti, kaip savastis netenka libido, kai tasai pereina į objektą, ir kaip vėliau į objektą nukreiptas libido vėl grįžta į savastį. Abiejų kraštutinumų pavyzdžius Z. Froidas vadina įsimylėjimu (kai visas libido nukreipiamas į pamiltąją, o pats užmiršta save) ir sapnu (kai prarandamas bet koks susidomėjimas išoriniu pasauliu ir užsisklendžiama savyje).



Energijos pasiskirstymo (arba amebos) modelis iš tikro gerai paaiškina atskirus atvejus, tačiau ne visus. Taip įsimylėjusiam būtent būdingas padidintas narcizinis savęs vertinimas, o nors miegantis praranda ryšį su išoriniais objektais, sapne tebesitęsia audringi santykiai su vidiniais objektais.



1914 m. Z. Froido samprotavimai apie "savęs pajautimą" ir jo šaltinius gerokai išeina už amebos ribų. Štai jis nurodo, kad meilė objektai savo ruožtu sustiprina narcizinius jausmus, ir būtent per abipusę meilę, įsitikinimą turint mylimą objektą ir/arba "Aš" idealo įgyvendinimą.



Psichoanalizėje daug rašyta, koks santykis tarp libido ir savęs vertinimo. Z. Froido pasiūlytas potraukio energijos ir afekto sutapatinimas atrodo esąs pernelyg supaprastintas. Kaip galima spręsti apie narcisizmo vystymąsi pas kūdikį? Pirma, pagal mažylio elgesį ir jo santykį su motina. Antra, pagal miglotus prisiminimus ar norus, kuriuos turi kiekvienas žmogus ir atsispindi mituose apie Rojų, Aukso amžių ir pan. Trečia, pagal regresyvias būsenas, kurios stebimos psichopatologijoje. Ketvirta, pagal bandymus, vystymosi procese, vėl pasiekti panašią būseną. Anot Froido, "Aš" vystymasis vyksta pašalinant pirmapradį narcisizmą, kurį trokštama vėl atgauti.



Bendras visiems autoriams buvo būsimo naujagimio artumo motinai modelis: harmonija, pasitenkinimas, įtampos nebuvimas, besąlyginis užtikrintumas ir saugumas. Embrionas dar neskiria savęs ir aplinkos, kuri dar nėra kažkas "šalia". Yra fantazijų, kurios glaudžiasi po deivės Aidos (Gėdos) sparnais, ir vadinamos ligotos vaizduotės vaisiais. Atskleisti jas - reiškia, mirti iš gėdos. Būtent šios paslaptys daro mus labiausiai pažeidžiamus: mūsų abejonės, prisipažinimai ir išpažinimai artimiausiam draugui, kunigui, psichoanalitikui ar tiesiog atsitiktiniam pašnekovui - tai švenčiausia, ką galime apie save pasakyti.



Tas savęs ir su atskleidimas, tas įdėmus ir atidus žvilgsnis skiriasi nuo narcisizmo. Su Narcizo, meiliai ir liūdnai žvelgiančio į savo paties atvaizdą vandenyje, įvaizdžiu nesiejamas gėdos jausmas, koks kyla žvelgiant į save suvokiant, kad tave regi ir kiti.



Deginantis mazochizmo gėdos jausmas atsveriamas drėgnos narcisizmo vėsos - o tai prieštarauja tradiciniam požiūriui į mazochizmą, kaip reiškinį, susijusį su narcisizmu ir psichologinės brandos stoka. Psichoanalizėje mazochizmas yra negatyvi vaiko archetipo versija, įžvelgiant vaikišką neatsakingumą, vystymosi sulėtėjimą, infantilų seksualumą ir "Aš" nesusitaikymą su tėvų reikalavimais (konflikto su Super-Ego forma).



Bet jei mazochizmas susiklosto vaikystėje dėl sulėtėjusio vystymosi, tai galima tikėtis asmenybės subrendimo suaugus. Paradoksalumas ir ambivalentiškumas, sugebėjimas pergyventi neįtikėtinus derinius būdingas tik subrendusiems. Šios savybės, vidinės mazochizmui, išeina už nesutaikomų vaikiškų konfliktų ribų. Suaugusio žmogaus mazochizmą galima įsivaizduoti kaip sekinantį procesą perėjimo iš ramaus, neįkyraus "Aš" gėdos jutimo prie deginančio ir džiovinančio gėdos jausmo dūšioje. Po kiekvieno mazochistinio išgyvenimo lieka pelenų krūvelė, saugoma pačioje giliausioje sielos kertelėje, atmintyje, ir kiekvieną tų išgyvenimų galima atgaminti vėl ir vėl. Jei narcizas visą jaunystę, paskendęs meilėje, praleidžia prie upelio, tai mazochistas pasiekia brandą pereidamas ugnį, degdamas ir palikdamas gilius nudegimų randus. Jo narcizinės identifikacijos išgaruoja gėdos ir pažeminimo liepsnose, o kliedesiai apie galią, tyrumą ir grožį virsta maža pelekų krūvele.



Anot Lin Koeun, būtent sugebėjimas suvokti juos skiria: narcizas nesuvokia savojo "aš", atspindėto vandenyje, esmės, todėl nesuvokia ir kokiu laipsniu atsispindi jo paties siela. Atspindžiai vandenyje, miglotos mintys, sentimentalus nerūpestingas įsimylėjimas - tai tik paviršiniai bendro vaizdo štrichai. Tuo tarpu veidrodinis atspindys, mėgstamas mazochistų triukas, yra tikslus ir aiškus - jis perteikia vidų be iškraipymų. Tai jam suteikia tikrą malonumą ir tikrą pažeminimą.



Įvedęs narcisizmo sąvoką, Froidas išplėtė žmogaus esmės suvokimą. Iš esmės jis įtvirtino, kad žmogus gali save orientuoti dviem kryptimis: pagrindiniai interesai, meilės, rūpesčiai arba jo libido gali būti nukreipti į save arba aplinkinį pasaulį.



1909 m. Vienos psichoanalitinės draugijos posėdyje Z. Froidas pareiškė, kad narcisizmas yra būtina tarpinė stadija tarp autoerotizmo ir "objekto meilės". Jis, skirtingai nuo 1899 m. terminą įvedusio Polio Nekė, nelaikė jo seksualiniu iškrypimu - jam jis labiau savisaugos papildymas. Vienas ryškesnių narcisizmo apraiškų stebimas sergant šizofrenija, kuriai būdingos dvi savybės: didybės manija ir nesidomėjimas išoriniu pasauliu (o tada dėmesys nukreipiamas pačiam sau ir taip vystosi didybės manija). Kita dėmesio susilaukusi sritis - kūdikio vystymasis. Froidas teigė, kad gimimo metu naujagimis yra absoliučioje narcisizmo būsenoje; vėliau ima skirti dėmesį aplinkiniams žmonėms ir daiktams.



Z. Froidas parodė, kad ir suaugusiame žmoguje glūdi toks pat narcisizmas kaip ir pas kūdikį - ir tai padarė įbrukęs tą koncepciją į libido teorijos rėmus. "Aš" tūnantis libido kartais išsilaisvina, kad prisiliestų prie kitų objektų, ir vėl grįžta į "Aš" veikiamas kai kurių aplinkybių, pvz., fizinio skausmo ar "objekto" praradimo atveju. Tad narcisizmas yra libido kryptingumo pasikeitimas.



Vienok, Froidas nesugebėjo narcisizmo priešpastatyti meilei - jam meilė teegzistavo kaip kūdikio prieraišumas jį maitinančiai motinai. Jam "būti mylimu" reiškia tapti stipresniu, "pačiam mylėti" - tapti silpnesniu. E. Fromas laiko, kad tai aiškiausiai atsispinti Gėtės "Vakarų-rytų sofos" aiškinime.



Zuleika:
Vergas, tauta ir engėjas
Amžini bėgant dienoms.
Pasaulio gyventojas
Laimingas tik asmeniu savo.
Gyvenk kaip sugebi,
Tačiau eik keliu savu.
Viską paaukok,
Tik būk savim pačiu.



Chatemas:
Taip, girdėjau nuomonę tą,
Tačiau kitaip aš tarsiu:
laimė, džiaugsmas, paguoda -
Viską Zuleikoj randu.
Vos ji man šypteli,
Nieko brangiau nėra.
Vos susiraukus nusisuka -
Netekau ir nieko nėra.



Chatemas tuo būtų nusibaigęs.
Laimei, jis uvokė:
reikia greičiau tapti poetu
Ar kitkuo, kas jai mielas.



(Pastaba: pažodinis vertimas).



Vyro, liekančio "pačiu savimi", vaizdinys suvokiamas kaip narciziškos asmenybės pavaizdavimas, nors Gėtei jis, aišku, yra subrendęs, nepriklausomas, garbingas žmogus. Antras stulpelis, anot Froido, vaizduoja žmogų, neturintį ryškaus individualumo ir kuris ištirpo mylimame žmoguje.



Laikydamas, kad vyro meilė yra "anaklitiška", t.y., jos objektu yra maitinantis žmogus, Froidas laikė, kad moters meilė narciziška, kad moterys gali mylėti tik pačios save. Vienok, Froidas negalėjo nesusimąstyti, ar toks moters paveikslas yra tikras, tačiau elegantiškai išsisuko:
"šis moters erotinio gyvenimo formos aprašymas nesukeltas jokio tendencingo mano noro pažeminti moterį. Greta to, kad tendencingumas man visiškai svetimas, žinau, kad tos dvi skirtingos vystymosi linijos atitinka labai sudėtingos biologinės visumos funkcijų diferenciaciją; toliau, pasirengęs pripažinti, kad yra nemažai moterų, mylinčių pagal vyrų tipą ir seksui suteikiančių pernelyg didelę reikšmę, kas būdinga vyrams".



E. Fromo požiūriu narcizui vienintelis tikras tėra jo paties asmuo. Jausmai, mintys, ambicijos, norai, kūnas, šeima - visa tai susiję su juo arba jam priklauso. Tai, ką jis mintija, yra tiesa, nes būtent jis tai mąsto; ir net neigiamos savybės žavios, nes jos jo. Kas susiję su juo - tikra ir gražu; kas nesusiję - pilka, niūru, blyšku ir vos beegzistuoja.



Be abejo, svarbu tai, kiek protingas, talentingas ir išsilavinęs į narcisizmą linkęs asmuo. tarp jų daug iškilių asmenų - ir narcisizmas netgi padeda jų reikale. Jie išreiškia tai, ką jaučia - kuo stipriau, tuo labiau. Karties tos asmenybės įdomios vien dėl savo narcisizmo. E. Fromas mano, kad narcizo patrauklumas tame, kad jis sukuria tokį savo įvaizdį, kokį norėtų matyti paprastas vidutinis žmogus: pasitikintį, neabejojantį, visada aukštumoje. Tikros meilės aplink nedaug - ir paprastas žmogus narcize mato tą, kuris myli bent vieną žmogų - patį save. Tačiau neturintis talentų narcizas juokingas.



Pažymėtinas prieštaravimas tarp narcisizmo ir proto. E. Fromas skiria intelektą nuo proto, Manipuliatyvinis intelektas - sugebėjimas manipuliuoti aplinkiniu pasauliu siekiant naudos sau. Protas - gebėjimas suvokti dalykus tokiais, kokie jie yra. Narcizas gali būti puikus manipuliatorius, tačiau jis linkęs daryti rimtas klaidas, nes pervertina savo norus bei mintis ir mano, kad rezultatas pasiektas vien todėl, kad tai jo noras ar mintis. Todėl narcisizmą sunkiausia pastebėti savyje. Šiuo atžvilgiu dažniausiai sutinkamas yra bandymas narcisizmą maskuoti rūpesčiu ir pagalba kitiems. Daug energijos ir laiko skiriama padedat kitiems, netgi kažko atsisakant, - ir tik dėl savo narciziškumo paslėpimo. Tai siekiama, kaip žinome, su labai kukliais ir droviais žmonėmis. Puikus pavyzdys - anekdotas apie mirštantį, kuris girdi, kaip visi jį giria: koks jis protingas, geras, rūpestingas. Ir kai visi baigė savo pagyras, jis susinervinęs šūktelėjo: "Pamiršote pasakyti, koks aš kuklus!"



Narcisizmą slepia įvairiai: teisumu, pareiga, gerumu ir meile, kuklumu, išdidumu. Jį galima įžvelgti įvairiausiuose žmonėse. Jei žmogui pavyksta apsimesti, jis laimingas, kaip vaikas, radęs mėgstamą žaisliuką, jei jo narcisizmas užgaunamas, jis arba įniršta, arba krenta į depresiją.



Įdomus yra grupės narcisizmas, beje, turintis nemažą politinę reikšmę. Paprastas žmogus, neturintis socialinio prestižo, gali jaustis niekuo, tačiau jis gali save tapatinti su nacija arba savo vidinį narcisizmą perkelti tautai. Ir tada jis - viskas! Jei tokia persona (kaip koks Valinskas) sakytų: "Aš geriausias pasaulyje, protingiausias, svajojau tapti prezidentu nuo pat vaikystės", kiekvienas, tai išgirdęs, palaikytų jį nenormaliu. Tačiau, kai toks žmogus savo: "Mano partija (ar tauta, ar šalis ir pan.) geriausia, jos nariai išmintingiausi, mes viską žinom, - ir tebūnie taip!" - į jį pradeda žiūrėti palankiau.



Panašiai yra ir su religiniu narcisizmu. laikoma visai normalu, kai kokia nors gausi religinė grupė pareiškia, kad tik ji žino tikrą tiesą, kad tik jų tikėjimas - tai išsigelbėjimo kelias. Kolektyvinio narcisizmo pavyzdžiu gali būti ir mokslo grupės. Grupės kritika sutinkama su baisiu priešiškumu, kas būdinga ir narcizui, kai jo narciziškumas užgaunamas. Grupės užpuolimas suvokiamas kaip asmeninis įžeidimas. Tai yra bet kokio fanatizmo šaknys. Narcizinis nacionalizmas - geriausia priemonė pasirengimui kariauti, geriausias stimulas (po revoliucijos - "pavysim ir aplenksim Ameriką!").



Narcisizmą neretai painioja su egoizmu. Froidas laikė, kad narcisizmas yra libidiškas egoizmo aspektas. Tačiau egoistas gali matyti pasaulį neiškreiptą; savo minčių ir jausmų gali nesureikšminti. Jis gana objektyviai gali suvokti pasaulį ir savo vaidmenį jame. Savo esme, egoizmas yra godumas - noras viską turėti tik sau, nesidalinti. Kiti - labiau grėsmė, o ne draugai.



Narcisizmo vaidmuo šiuolaikiniame pasaulyje nulemtas susvetimėjimo ir individų tarpusavio antagonizmo, kuris yra ekonominės sistemos, paremtos stipriu egoizmu ir sėkmės kitų sąskaita siekimu. E. Fromas laiko, kad kai žmonės nenori dalintis ir padėti vieni kitiems, klesti narcisizmas Tačiau dar svarbesne narcisizmu įsigalėjimo prielaida yra technikos garbinimas. Tad atsiranda galimybė mazochizmą nagrinėti ne tik individo lygmenyje, bet ir masinių-psichologinių procesų kontekste.



[url:32y9kov2]http://www.spauda.lt/plato/narcisism.htm[/url:32y9kov2]


ieva

I

96405 įrašai

2011/07/16 17:51:17 17:51:17

Ponas, ar jūs su Lazdynais ne giminės?


ieva

I

96405 įrašai

2011/07/16 18:04:39 18:04:39

Nea. Tiesiog atsibodo pasaulio bambos.


labaivairuojanti

L

354 įrašai

2011/07/16 19:52:10 19:52:10

Narcize, jei Dievas jus sutvėrė narcizu, o Froidas neatsakė kaip iš to išsivaduoti - nesižudykite, gyvenimas vertas, kad jį gyventum, ir tai pati didžiausia dovana, kurią šią dieną turite. Pradėkite nuo mažų dalykų - ištieskite pagalbos ranką žmogui, paglostykite galvą verkiančiam vaikui, pagaliau palesinkite žiemą zylutę. Nejaugi meilė artimui tokia sunki. Tiesiog pradėkite nuo mažu gerų darbų jau tuoj pat. Jei nepavyks - išauš rytojus ir vėl turite galimybę pradėti gražią pradžią.


Uzstriges vaikysteje

U

1 įrašai

2011/09/03 13:49:33 13:49:33

„Raidos psichologija žmogų tyrinėja nuo gyvybės užsimezgimo pradžios iki mirties, tačiau dažnai susidaro įspūdis, kad po paauglystės žmogaus raida tarsi baigiasi. Mat būtent kūdikystė ir vaikystė tyrinėjama labiausiai. Kita vertus, ir suaugusio žmogaus gyvenime vyksta daugybė dalykų, o raidos psichologijos žinios labai lengvai gali būti perkeltos į praktinę veiklą, todėl naudingos visuomenei“, - įsitikinusi R. Žukauskienė.
[url:2ma68l6i]http://www.delfi.lt/news/daily/education/naujas-psichologu-galvos-skausmas--elektronines-patycios.d?id=23630130[/url:2ma68l6i]



Ko galima tiketis is vaiku, kai ju paciu tevai uzstrigo vaikysteje?
Ar galite patiketi, kad yra paaugliu kurie brandesni uz savo gimdytojus?!


cia tas draugas kuris neturi pinigeliu paskambinti

C

1075 įrašai

2011/09/08 16:54:09 16:54:09

"„Dažnai narcizas tiesiog apakina aplinkinius. Jis sužavi savo iškalbingumu ir tobulumu. Jis moka gerai išreklamuoti save. Tačiau toks vadovas kenkia įmonei“, – sako W.Beschneideris.



Kai kurie psichoterapeutai nacisizmą laiko sunkiu sutrikimu. Anot jų, tokių žmonių negalima paaukštinti. Geriausias šansas jiems išgyti yra problemos su žmona ar vaikais. Narcizams sunku susitaikyti su jėgų ir jaunatviško grožio praradimu. Senatvė jiems yra nepakeliama, nes pakerta jų didybę. Narcizai dažnai baigia gyvenimą pasitraukę nuo žmonių, praradę realybės pojūtį, neretai nusižudo. "
[url:z0iw1h3b]http://www.alfa.lt/straipsnis/12317656/Narcizai..prasti.vadovai.=2011-09-06_06-00/[/url:z0iw1h3b]


cia tas draugas kuris neturi pinigeliu paskambinti

C

1075 įrašai

2011/09/15 15:48:47 15:48:47

labaivairuojanti: Narcize, jei Dievas jus sutvėrė narcizu, o Froidas neatsakė kaip iš to išsivaduoti


As ikeliau. Netvere Jis manes tokiu. Kiekvienas turim valia rinktis.
Froidui ir nereikejo to daryti.



"...Dievas sukūrė laisvas būtybes pagal savo paveikslą todėl, kad jų likimas gali išsipildyti tik aukščiausioje Meilėje ir per ją, užmirštant save, dovanojant save, per nuolankumą.
Todėl laisva būtybė gali atsiverti Meilės pinatvei Dieve arba priešingai - nuostolingai užsidaryti juokingoje savimeilėje, kitaip tariant, savanaudiškame narciziškume. Tuomet asmuo užsisklendžia savyje ir taip kelią save į aukščiausią autonomiją, žodžiu, daro save dievu, pats save šlovina ir nori būti šlovinamas ar garbinamas kitų. I būtent tuomet prasideda susinaikinimas. "Kas nori išgelbėti savo gyvybę, tas ją prara; o kas pražudo gyvybę dėl manęs, tas ją atras"..."
Rene Laurentin
"Demonas-mitas ar tikrovė"


labaivairuojanti

L

354 įrašai

2011/09/15 18:02:23 18:02:23

http://www.manoego.lt/2011/05/egoizmas-kitaip/


Turite būti prisijungę, jei norite rašyti forume